Direct onze hulp nodig?
bel (0513) 622339

“Consumenten zijn beter voorbereid op hun vakantie dan op hun laatste afscheid.”

Geplaatst op

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg (SKU) deed Ombudsman Uitvaartwezen Marliz Schellekens deze prikkelende uitspraak. De bijeenkomst stond in het teken van het voorkomen van klachten. Daaraan kunnen zowel de uitvaartondernemer als de nabestaanden bijdragen.

De klanttevredenheid van uitvaarten die worden begeleid door een ondernemer met het keurmerk zijn gemiddeld hoog. Het gemiddelde rapportcijfer is een 9,1. Indien er toch klachten zijn, blijken deze volgens de Ombudsman in de meeste gevallen te gaan over de factuur van de uitvaart. Om ook deze klachten te voorkomen, introduceerde voorzitter Matthijs de Gee een aangepaste wijze van begroten: “Per 2019 mogen Pro Memorie posten zonder bedragen niet meer voorkomen op de begroting. Er zal altijd een schatting worden gegeven zodat de nabestaanden een goede indruk krijgen wat het totaalbedrag gaat worden.”

Daarnaast ging de Ombudsman in op het behandelen van klachten. “Uiteindelijk gaat het erom de consument rechtsbescherming te bieden. En om de uitvaartbranche de mogelijkheid te bieden te leren. Een klacht geeft immers de kans te onderzoeken wat er verkeerd is gegaan en hoe het de volgende keer beter kan.”

Ombudsman Marliz Schellekens ging ook in op de rol van de consumenten om verrassingen te voorkomen en zich beter voor te bereiden op het afscheid van hun naasten. “Veel consumenten kennen de inhoud van hun uitvaartpolis niet en weten daardoor niet welke kosten gedekt zijn door de polis en welke aanvullend in rekening zullen worden gebracht.” De ombudsman benadrukte ook dat uitvaartondernemers de consument naar vermogen moeten voorlichten. “Als de familie bij het bespreken van de uitvaart met de uitvaartondernemer de polis overlegt, kan het tijdens het gesprek – of daarna, na contact met de verzekeringsmaatschappij – meteen duidelijk worden wat de vergoedingen via de polis zijn en wat specifieke wensen additioneel kosten.”

 

“Onduidelijkheden over de inhoud van de uitvaartpolis neem ik graag weg,” aldus Klaas Stuiver, uitvaartverzorger bij Van der Zwaag Uitvaartzorg, “en dat kan ook wanneer er nog geen sprake is van een overlijden.”  Klaas wijst op het Vrijblijvend Inloopspreekuur dat bij Van der Zwaag Uitvaartzorg elke dinsdagmiddag van 14:30-16:30 uur in het Afscheidshuis wordt gehouden. “Daarnaast is er ook altijd nog de mogelijkheid om bij u thuis in alle rust uw polis door te nemen en om te bepalen of deze nog voldoet aan uw huidige wensen.” laat Klaas weten.

Direct een afspraak maken?  bel 0513-622339